V sobotu 10. 11. 2012 otřásla rallysportem a veřejností
tragédie, při níž zemřely v obci Lopeník čtyři mladé dívky po srážce se
soutěžním vozem. Nebyla to první havárie v letošní sezóně, při které na
českých tratích zemřeli lidé, a jak se zdá, pohár trpělivosti zcela oprávněně
přetekl a rally, jeden z nejoblíbenějších motoristických sportů, se rázem
stala předmětem ostrých diskuzí. Jako fanoušek rally a jako divák na nešťastné
Rallyshow Uherský Brod jsem otřesen tím, že vyhasly životy čtyř lidí, na čemž
je nejbolestivější fakt, že se jednalo o mladé dívky, nicméně za další tragédii
považuji způsob, jakým se následně o této události a rally obecně začalo
diskutovat. Zdůrazňuji, že tento článek píši ne jako obhajobu smrtelné havárie
či jako apriorní obhajobu rally z pozice zapáleného fanouška, ale jako
zamyšlení člověka, který má možnost nahlédnout na problém „z obou stran
barikády.“
Co se
vlastně v kritickém místě stalo? Situaci kolem havárie pozorně sleduji od
prvních spekulací ještě na rychlostní zkoušce v Uherském Brodě, přes četné
diskuze na internetu, až po včerejší rozhovory se sportovním komisařem Josefem
Vrátilem a prezidentem AČR Romanem Ječmínkem. Bohužel dílek, který mi pro
dokončení „skládačky“ chybí, je oficiální závěr vyšetřování Policie ČR,
který by měl objasnit příčinu havárie a označit případného viníka celého
neštěstí. Prozatím se na internetu a v médiích objevují pouze spekulace a
útržky informací o tom, jak vlastně celá nehoda proběhla. První vlna informací
popisovala událost zhruba takto: Vůz po chybě jezdce (či technické závadě vozu)
dostal smyk a vyletěl z trati, kde srazil čtyři dívky, jež stály
v prostoru, který nebyl pořadatelem označen jako nebezpečný. Po těchto
zprávách se logicky vzedmula vlna nevole a zášti vůči rallysportu a pořadatelům
uherskobrodské rally. Co mě na tom opravdu zarazilo, jsou dvě věci. Zaprvé,
způsob, jakým jsou média schopná zkresleně prezentovat události bez toho, aniž
by znala přesná fakta. Zadruhé, ochotu českého občana tyto informace brát jako
oficiální a stavět na nich svou další argumentaci bez toho, aniž by si
informace ověřil. Za ty dva dny jsem na internetu přečetl nespočet nenávistných
příspěvků, které se dožadovaly zrušení rally či trestu pro pořadatele, od lidí,
kteří na rally v životě nebyli a možná se o ní dozvěděli právě jen kvůli
televizi Nova či časopisu Blesk (ano, uvádím tyto dva zdroje zcela záměrně). Je
zarážející, jak se každý druhý český občan považuje za děda Vševěda a jak se
nechá slepě vodit za nos partou pisálků, aniž by si počkal na oficiální
prohlášení. Jsem zvědav na to, jakým způsobem budou diskuze namířené proti
rally utichat, jakmile se objeví oficiální policejní verze, neboť od pondělního
rána se objevují informace, že dívky stály pouze několik metrů od trati,
prostor byl označen cedulí jako zakázaný, v místě byl dokonce pořadatel,
který ovšem patřil ke známým dívek, a proto je z místa nevykázal atd. Jak
říkám, jsou to ovšem stále pouze spekulace a já zde nebudu tvrdit, že vím, jak
situace proběhla, musíme všichni počkat na policejní expertizu.
V čem
se ovšem experti shodují? V tom, že tratě rychlostních zkoušek jsou
v České republice opravdu velmi rychlé a povrch tak nerovný, že je havárie
ve vysoké rychlosti velmi pravděpodobná. V tom, že geografické podmínky
téměř neumožňují, aby trať nevedla přes obydlenou oblast, vesnice atd.
S těmito problémy se v jiných zemích Evropy pořadatelé potýkat
nemusejí. Existuje však, podle mě, mnohem významnější problém, který musí český
pořadatel řešit, a to je neukázněnost a neinformovanost diváků a fanoušků
rally. S tím také souvisí onen český komplex děda Vševěda aneb „Máme
demokraciu, né?“ Fanoušci přeci většinou vědí lépe než pořadatel, kde je
bezpečno a hlavně jim přece nebude nikdo nic přikazovat. Tedy pokud jsou ještě
schopni vnímat a nejsou alkoholem posilněni natolik, že už s nimi domluva
nemá žádný smysl. Tady je třeba začít problém řešit a apelovat na svědomí
diváků. Je třeba si uvědomit, že, i když pořadatel zabezpečí trať maximálně,
divák u trati stojí stále na vlastní nebezpečí a vlastní riziko! Ani páska, ani
plot, mnohdy ani strom nejsou zdí a je na každém, aby své vlastní bezpečí zvážil
či případně dokonce pomohl pořadatelům ukáznit ty nepřizpůsobivé.
Narazil
jsem na slůvko demokracie, tak si ještě neodpustím jedno zamyšlení. Veřejnost
se totiž ptá, jak je vůbec možné, aby tratě vedli přes obydlené oblasti. Jak
jsem uvedl výše, jiná možnost takřka není. Pokud bychom chtěli rally jezdit na
uzavřených okruzích (jak mnozí navrhují), tak už by se nejednalo o rally. Chápu,
že pro lidi, které rally nezajímá, je pořádání závodu přes jejich obec pouze
omezováním, kdy se musí přizpůsobit harmonogramu rally a měli by dbát na
otravné bezpečnostní upozornění pořadatelů. Pokud už ale jejich zastupitelstvo
jednou rychlostní zkoušku přes obec povolí, měli by se tomuto rozhodnutí
podřídit a respektovat jej, a ne později, když se stane něco nepředvídatelného,
útočit na pořadatele, jak si vůbec mohli dovolit chtít po zastupitelích, aby
nechali přes obecní komunikace jezdit vozy rychlostí přes 100 km/h. Přece si
své zastupitelstvo zvolili s tím, že mu důvěřují, tak nevidím důvod zpětně
svalovat vinu na pořadatele či rallysport jako takový.
Můj vlastní
názor na celou sobotní havárii je ten, že si každý nese svůj vlastní díl viny.
Pořadatel měl možná lépe instruovat vedení obce a občany o možných rizicích,
zastupitelstvo obce mohlo s tímto také pomoci, lépe mohla být označena
nebezpečná místa, poučen pořadatel stojící u tratě, řidič vozu měl lépe
odhadnout rychlost jízdy, dívky měly zvážit nebezpečnost místa atd. Faktorů je
zde spousta, nejhorší na tom je, že tyto dílky pochybení do sebe svedla NÁHODA!
Teď se jen můžeme přít o to, kdo měl ten dílek pochybení větší. Celá událost je
nesmírně tragická, těžko si představit, co prožívají rodiče dívek, a vím, že
tragédií jsou otřeseni naprosto všichni.
Proto je třeba co nejdříve
přistoupit k opatřením, která omezí pochybení, jež by opět mohla takto
nešťastně svést dohromady náhoda. Ta tady totiž bude vždycky. Věřím, že
Autoklub České republiky, Federace automobilového sportu a Svaz rally udělají
všechna potřebná opatření pro zpomalení rychlostních zkoušek, zlepšení
bezpečnostních opatření včetně informovanosti pravidelných i příležitostných
diváků či zpřísnění podmínek pro vydávání jezdeckých licencí.
Na nás divácích však zůstává
sáhnout si do svědomí, říct si, jestli vždy stojíme v tom nejbezpečnějším
možném místě a snažit se pomoct pořadatelům zajistit hladký průběh závodů.
Protože, pokud se tak nestane, tak se ten nejzajímavější motoristický sport,
který se jezdí už více jak půlstoletí, může v našich končinách dočkat také
celoplošného zákazu. Je to opravdu na nás divácích, pokud totiž českému
rallysportu něco škodí, tak je to „ta naše povaha česká“ lidí stojících kolem
trati.
Hodně pěkně napsané. Jenom bych upozornil na ty slova FANOUŠEK a DIVÁK. Přece jenom tam je obrovský rozdíl. Jinak opravdu napsáno "nestraně"
OdpovědětVymazatSmekám klobouk. Je v tom moc velká pravda a měl by si to opravdu přečíst každý, kdo chce tuto nešťastnou událost komentovat.
OdpovědětVymazatProblém je kolikrát i s pořadateli na místě samotnými. Byl jsem očitým svědkem při letošní Barum Rally, jak se pořadatelé obce B. během dne stále více a více dostávali do alkoholového opojení a rozhodně nebyli těmi, kdo v případě nekázně diváků má zasáhnout. O to více působila komičtěji policejní hlídka, která tam byla na ochranu pořadatelů, kteří by mohli být při výkonu své pořadatelské funkce napadeni rozezleným divákem.
OdpovědětVymazatCo se tragédie na Lopeníku týká, určitě zde neplatí, kdo rychle dává dvakrát dává. Rychle předáváné "zaručené" informace byly nepodložené a v průběhu času se ukázalo, že i protichůdné - označený vs. neoznačený prostor. Počkejme na závěry vyšetřování, na které má PČR měsíc a potom suďme toho, čí vina se prokáže. Avšak trestním postihem se tato kauza nevyřeší, v tak malé lokalitě bude při vzpomínce letošního černého dne leckomu běhat mráz po zádech...