úterý 13. listopadu 2012

Tragédie českého rallysportu

            V sobotu 10. 11. 2012 otřásla rallysportem a veřejností tragédie, při níž zemřely v obci Lopeník čtyři mladé dívky po srážce se soutěžním vozem. Nebyla to první havárie v letošní sezóně, při které na českých tratích zemřeli lidé, a jak se zdá, pohár trpělivosti zcela oprávněně přetekl a rally, jeden z nejoblíbenějších motoristických sportů, se rázem stala předmětem ostrých diskuzí. Jako fanoušek rally a jako divák na nešťastné Rallyshow Uherský Brod jsem otřesen tím, že vyhasly životy čtyř lidí, na čemž je nejbolestivější fakt, že se jednalo o mladé dívky, nicméně za další tragédii považuji způsob, jakým se následně o této události a rally obecně začalo diskutovat. Zdůrazňuji, že tento článek píši ne jako obhajobu smrtelné havárie či jako apriorní obhajobu rally z pozice zapáleného fanouška, ale jako zamyšlení člověka, který má možnost nahlédnout na problém „z obou stran barikády.“

            Co se vlastně v kritickém místě stalo? Situaci kolem havárie pozorně sleduji od prvních spekulací ještě na rychlostní zkoušce v Uherském Brodě, přes četné diskuze na internetu, až po včerejší rozhovory se sportovním komisařem Josefem Vrátilem a prezidentem AČR Romanem Ječmínkem. Bohužel dílek, který mi pro dokončení „skládačky“ chybí, je oficiální závěr vyšetřování Policie ČR, který by měl objasnit příčinu havárie a označit případného viníka celého neštěstí. Prozatím se na internetu a v médiích objevují pouze spekulace a útržky informací o tom, jak vlastně celá nehoda proběhla. První vlna informací popisovala událost zhruba takto: Vůz po chybě jezdce (či technické závadě vozu) dostal smyk a vyletěl z trati, kde srazil čtyři dívky, jež stály v prostoru, který nebyl pořadatelem označen jako nebezpečný. Po těchto zprávách se logicky vzedmula vlna nevole a zášti vůči rallysportu a pořadatelům uherskobrodské rally. Co mě na tom opravdu zarazilo, jsou dvě věci. Zaprvé, způsob, jakým jsou média schopná zkresleně prezentovat události bez toho, aniž by znala přesná fakta. Zadruhé, ochotu českého občana tyto informace brát jako oficiální a stavět na nich svou další argumentaci bez toho, aniž by si informace ověřil. Za ty dva dny jsem na internetu přečetl nespočet nenávistných příspěvků, které se dožadovaly zrušení rally či trestu pro pořadatele, od lidí, kteří na rally v životě nebyli a možná se o ní dozvěděli právě jen kvůli televizi Nova či časopisu Blesk (ano, uvádím tyto dva zdroje zcela záměrně). Je zarážející, jak se každý druhý český občan považuje za děda Vševěda a jak se nechá slepě vodit za nos partou pisálků, aniž by si počkal na oficiální prohlášení. Jsem zvědav na to, jakým způsobem budou diskuze namířené proti rally utichat, jakmile se objeví oficiální policejní verze, neboť od pondělního rána se objevují informace, že dívky stály pouze několik metrů od trati, prostor byl označen cedulí jako zakázaný, v místě byl dokonce pořadatel, který ovšem patřil ke známým dívek, a proto je z místa nevykázal atd. Jak říkám, jsou to ovšem stále pouze spekulace a já zde nebudu tvrdit, že vím, jak situace proběhla, musíme všichni počkat na policejní expertizu.

            V čem se ovšem experti shodují? V tom, že tratě rychlostních zkoušek jsou v České republice opravdu velmi rychlé a povrch tak nerovný, že je havárie ve vysoké rychlosti velmi pravděpodobná. V tom, že geografické podmínky téměř neumožňují, aby trať nevedla přes obydlenou oblast, vesnice atd. S těmito problémy se v jiných zemích Evropy pořadatelé potýkat nemusejí. Existuje však, podle mě, mnohem významnější problém, který musí český pořadatel řešit, a to je neukázněnost a neinformovanost diváků a fanoušků rally. S tím také souvisí onen český komplex děda Vševěda aneb „Máme demokraciu, né?“ Fanoušci přeci většinou vědí lépe než pořadatel, kde je bezpečno a hlavně jim přece nebude nikdo nic přikazovat. Tedy pokud jsou ještě schopni vnímat a nejsou alkoholem posilněni natolik, že už s nimi domluva nemá žádný smysl. Tady je třeba začít problém řešit a apelovat na svědomí diváků. Je třeba si uvědomit, že, i když pořadatel zabezpečí trať maximálně, divák u trati stojí stále na vlastní nebezpečí a vlastní riziko! Ani páska, ani plot, mnohdy ani strom nejsou zdí a je na každém, aby své vlastní bezpečí zvážil či případně dokonce pomohl pořadatelům ukáznit ty nepřizpůsobivé.

            Narazil jsem na slůvko demokracie, tak si ještě neodpustím jedno zamyšlení. Veřejnost se totiž ptá, jak je vůbec možné, aby tratě vedli přes obydlené oblasti. Jak jsem uvedl výše, jiná možnost takřka není. Pokud bychom chtěli rally jezdit na uzavřených okruzích (jak mnozí navrhují), tak už by se nejednalo o rally. Chápu, že pro lidi, které rally nezajímá, je pořádání závodu přes jejich obec pouze omezováním, kdy se musí přizpůsobit harmonogramu rally a měli by dbát na otravné bezpečnostní upozornění pořadatelů. Pokud už ale jejich zastupitelstvo jednou rychlostní zkoušku přes obec povolí, měli by se tomuto rozhodnutí podřídit a respektovat jej, a ne později, když se stane něco nepředvídatelného, útočit na pořadatele, jak si vůbec mohli dovolit chtít po zastupitelích, aby nechali přes obecní komunikace jezdit vozy rychlostí přes 100 km/h. Přece si své zastupitelstvo zvolili s tím, že mu důvěřují, tak nevidím důvod zpětně svalovat vinu na pořadatele či rallysport jako takový.

            Můj vlastní názor na celou sobotní havárii je ten, že si každý nese svůj vlastní díl viny. Pořadatel měl možná lépe instruovat vedení obce a občany o možných rizicích, zastupitelstvo obce mohlo s tímto také pomoci, lépe mohla být označena nebezpečná místa, poučen pořadatel stojící u tratě, řidič vozu měl lépe odhadnout rychlost jízdy, dívky měly zvážit nebezpečnost místa atd. Faktorů je zde spousta, nejhorší na tom je, že tyto dílky pochybení do sebe svedla NÁHODA! Teď se jen můžeme přít o to, kdo měl ten dílek pochybení větší. Celá událost je nesmírně tragická, těžko si představit, co prožívají rodiče dívek, a vím, že tragédií jsou otřeseni naprosto všichni.

Proto je třeba co nejdříve přistoupit k opatřením, která omezí pochybení, jež by opět mohla takto nešťastně svést dohromady náhoda. Ta tady totiž bude vždycky. Věřím, že Autoklub České republiky, Federace automobilového sportu a Svaz rally udělají všechna potřebná opatření pro zpomalení rychlostních zkoušek, zlepšení bezpečnostních opatření včetně informovanosti pravidelných i příležitostných diváků či zpřísnění podmínek pro vydávání jezdeckých licencí.

Na nás divácích však zůstává sáhnout si do svědomí, říct si, jestli vždy stojíme v tom nejbezpečnějším možném místě a snažit se pomoct pořadatelům zajistit hladký průběh závodů. Protože, pokud se tak nestane, tak se ten nejzajímavější motoristický sport, který se jezdí už více jak půlstoletí, může v našich končinách dočkat také celoplošného zákazu. Je to opravdu na nás divácích, pokud totiž českému rallysportu něco škodí, tak je to „ta naše povaha česká“ lidí stojících kolem trati.

3 komentáře:

  1. Hodně pěkně napsané. Jenom bych upozornil na ty slova FANOUŠEK a DIVÁK. Přece jenom tam je obrovský rozdíl. Jinak opravdu napsáno "nestraně"

    OdpovědětVymazat
  2. Smekám klobouk. Je v tom moc velká pravda a měl by si to opravdu přečíst každý, kdo chce tuto nešťastnou událost komentovat.

    OdpovědětVymazat
  3. Problém je kolikrát i s pořadateli na místě samotnými. Byl jsem očitým svědkem při letošní Barum Rally, jak se pořadatelé obce B. během dne stále více a více dostávali do alkoholového opojení a rozhodně nebyli těmi, kdo v případě nekázně diváků má zasáhnout. O to více působila komičtěji policejní hlídka, která tam byla na ochranu pořadatelů, kteří by mohli být při výkonu své pořadatelské funkce napadeni rozezleným divákem.
    Co se tragédie na Lopeníku týká, určitě zde neplatí, kdo rychle dává dvakrát dává. Rychle předáváné "zaručené" informace byly nepodložené a v průběhu času se ukázalo, že i protichůdné - označený vs. neoznačený prostor. Počkejme na závěry vyšetřování, na které má PČR měsíc a potom suďme toho, čí vina se prokáže. Avšak trestním postihem se tato kauza nevyřeší, v tak malé lokalitě bude při vzpomínce letošního černého dne leckomu běhat mráz po zádech...

    OdpovědětVymazat